Terkini

Untuk suami ada niat tambah isteri, sila baca status ‘menusuk kalbu’ Ini

MANA-MANA wanita yang bergelar isteri pastinya takut apabila berdepan dengan situasi bakal dimadukan. Banyak perkara bermain di mindanya, soal kasih sayang, soal anak-anak dan kebajikan akhirnya menjadi pertikaian dan pertengkaran dua pihak, baik suami malah isteri.


Untuk suami ada niat tambah isteri, sila baca status ‘menusuk kalbu’ Ini

Maka banyaklah kisah yang kurang manis kita akan dengar bagaimana realiti hidup mereka yang bermadu, sehinggakan menimbulkan persepsi yang tidak baik dalam isu ini.


Kami kongsikan status Zakiah Zakaria tentang kisah bermadu, dan posting beliau pada 4 November lalu telah mendapat lebih 12,000 perkongsian.


Lepas ni jangan lupa baca: Anak Nak Nikah, Tapi Ayah Nak Kahwin Lagi

“Takut harta jatuh ke tgn wanita lain?…In shaa Allah xkemana. Yg baik tentu jd hak isteri jua. Hukum faraid ada…Allah tau semua. Anak2 dan diri sendiri lebih berharga. Bygkan suami / bekas suami terpaksa beli kasih syg anak2 dgn wang. Penat….penat.

“Sllnya org yg byk kawin ni …xde harta..hutang adalah. Kerja spi tua. Klu suami nak kawin lg, bagi suami tu jadual. Seminggu je dlm sbln mai dtg rmh. Dlm 3 mggu tu kita relaks..pergi spa, pergi masjid, riadah dgn anak2. Buat perkara yg lama kita teringin buat. Biar bini baru tu uruskan semua hal mkn minum pakaian sakit pening dia. Itu yg dia nak..kannn. ingat bhw syurga sgt mudah bagi kita wanita.

“Solat pun kelam kabut..5 waktu pun mcm nak perang klu buat…quran sethn sekali buka…itupun baca dlm hati…puasa harap bln Ramadhan je ..itupun byk tidur dr bantu isteri…Ini ada lagi nak tanggung beban. Konon.

“Kdg2 wanita tak nmpk nikmat sebenar bila suami kawin lain. Allah nak bagi CUTI! Cukup bulan kita terima nafkah je. Allah akan cukupkan sbb kita dah bagi laluan mudah pd org lain.

“Suami mana tak syg isteri? Bodoh atau hodoh mana pun isteri tetap isteri. Tanpa isteri mana mrk dpt title ‘ayah’. Lebih2 lg anak dh besar.

“Sy suka Tun Mahathir dlm buku nya. ..Org yg kawin lebih dr satu ni mengambil hak org lain yg sepatutnya kawin. Org bijak ckp tu. Bijak dlm segala segi. Bukan Tun jahil agama. Sbb dia arif maka dia tak mau susah..tak mau luka kan hati isteri dan anak.

“Yg ckp pun ustaz..lelaki tetap lelaki. .bak kata guru agama sy di Bahrain ni. Dlm agama ni byk lg hal yg jauh lebih penting. Sy belajar fiqh bab zakah and inheritance dh 2 bln tak habis2…sy belajar tajweed dah 2 thn masih belum hafal rules dan makhraj belum cantik. Belajar bahasa arab? Penuh dinding dgn nota. ..see a lot of things more important.
(Alhamdulilillah suami sll beri semangat belajar. Siap buat jadual utk sy dan sanggup keluar waktu pejabat dgn izin bos sbb nak hntr sy dan jemput sy. Bukan sy xleh drive di negara arab ni tp dia kata nak tumpang pahala…)

“Tgk wanita muda mmg cantik dgn warna warni dan senyuman. Wajah wanita berusia nmpk sejuk dgn rona2 kehidupan dan pengalaman. Klu betul wanita tu cantik dan bijak xlah sangkut pd yg tua.

“Lelaki / suami jgnlah dek krn nafsu kamu maka kamu campak kan wanita / isteri dlm kepayahan dan kesusahan. Tau tak brp byk wanita yg jumpa kaunseling, doktor, bomoh utk rebut lelaki tak guna (bak kata spt lagu Yuna). Bila wanita / isteri silap maka dosa nya kamu juga tanggung. Nauzubilllahiminzalik.


“Alhamdulilillah suami sy sgt brtgghwb. Out of 10 dpt 6 dlm list kehidupan dah cukup baik. Tentu iblis sll duduk atas bumbung rumah tp sy kalah kan dgn Istigfar. Klu dia silap sy anggap dia sdg di uji dan di ganggu syaitan. Klu hati marah sy pandang kelengkapan dlm rmh…baju sy, makan minum sy, duit belanja sy. Mana boleh lengkap! Sultan pun tak pernah cukup!

“Tp sy syg Rasullullah lebih dr suami. Krn suami, anak, harta, pangkat semua SEMENTARA. Mrk tak boleh bantu sy dlm kubur dan hari akhirat. Nak capai nikmat byk2 sabar. Tp klu lah dh spi giliran sy..sy akan anggap Allah nak gantikan yg jauh lebih baik iaitu MASA.


No comments