Terkini

Mengapa Ramai Penumpang Kapal Titanic Sepatutnya Dapat Diselamatkan

Anda mesti ingat filem epik romantik Titanic, kan? Gandingan mantap pelakon hebat Leonardo Di Caprio (Jack) dan Kate Winslet (Rose) yang bercinta walau berlainan kelas sosial tu sangat meruntun jiwa dan best. Diarahkan oleh pengarah tersohor James Cameron, filem yang ditayangkan pada tahun 1997 itu merupakan antara filem termahal dengan kos mencecah USD 200 juta dan mencapai kutipan jualan kasar sebanyak USD 1.84 bilion! Titanic juga pernah menang pelbagai anugerah dalam Academy Awards dan sebagainya.


Tapi kami bukan nak berkongsi pasal filem tu. Korang tau tak, sebenarnya dari sudut sejarah asal sewaktu kapal Titanic hampir karam disebabkan perlanggaran dengan aisberg, ada 3 lagi kapal yang berada berhampiran kawasan tersebut! Kalau ketiga-tiga kapal ni datang membantu, mesti semua penumpang dapat diselamatkan.

Kapal Sampson

Samson

Kapal ini sebenarnya kapal perikanan yang sedang menangkap anjing laut secara haram di kawasan berdekatan Titanic karam. Kira-kira 7 batu nautika je. Kru kapal nampak asap kecemasan yang dibuat oleh Titanic, tapi masa tu diorang tengah sibuk tangkap anjing laut dan takut kantoi dengan pihak berkuasa, mereka bergerak ke arah bertentangan dengan Titanic.

Kapal SS Californian

SS Californian

Kapal SS Californian berada 14 batu nautika dari Titanic dan dikelilingi oleh ais. Diorang nampak api putih tapi kerana suasana yang agak sukar dan keadaan sudah gelap, kapten kapal putuskan untuk tidur dan tunggu sampai esok.


Semua kru kapal cuba meyakinkan diri bahawa tiada apa yang berlaku di sebalik asap putih tu. Hadoi, kalau iya pun pergilah check apa yang berlaku dulu!

Kapal Carpathia

Carpathia

Kapal terakhir ini sebenarnya sedang bergerak ke arah bertentangan sejauh 58 batu nautika dari Titanic. Mereka menerima isyarat kecemasan dan kaptennya memohon petunjuk sebelum menukar haluan, memecahkan ais dengan kuasa maksimum dan akhirnya telah menyelamatkan 705 mangsa Titanic yang terselamat! Bayangkan, kapal yang jauh boleh datang untuk selamatkan mangsa sedangkan yang berada dekat dengan Titanic buat dek je.


So, kesimpulan dari kisah sejarah ni, halangan dan penyebab untuk lari dari tanggungjawab sentiasa ada. Tapi sesiapa yang menerimanya akan sentiasa mendapat kemenangan. Semoga kita dapat hasilkan lebih ramai Carpathians dan hapuskan Californians dan Sampsons untuk kehidupan yang lebih baik. Tak gitu?

Sumber: Lyna Noh

No comments